-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3683 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

روابط بين خواهر و برادر بايد در چه حدي باشد؟

اسلام عزيز در روابط فيمابين خواهر و برادر و ساير خويشان و بستگان بلكه در روابط دوستي و علائق عاطفي فيما بين آحاد افراد جامعة اسلامي هيچ حد و مرزي قائل نيست، جز در مخاطره قرارگرفتن حدود شرعي و ضوابط اسلامي.

در مقولة اخلاق اسلامي، صلة رحم و توجه به خويشان از اعتباري خاص و جايگاهي والا برخوردار است از منظر آداب معاشرت ديني هرچه اين روابط مستحكمتر و عميقتر باشد، پسنديده و شايستهتر است. حد و مرز توقف اين روابط صميمانه و محبت آميز خروج از دائرة احكام شرعي و قرارگرفتن در دائرة گناه است. انسان ذاتاً درحيات اجتماعي خود در گسترة وسيعي از روابط زندگي ميكند. رابطة انسان با خالق، رابطة انسان با خانواده، رابطة انسان با معلم، رابطة انسان با شاگرد و همنوع و طبيعت و ...

اسلام براي تمامي اين روابط ضوابط خاصي را در نظر گرفته است كه تنظيم روابط بر همان اساس صورت ميگيرد. در عين حال بايد به اين نكته توجه داشت كه هيچ رابطهاي فوق رابطة انسان با خالق خود وهيچ محبتي فوق اين محبت نيست. بر اساس آية شريفة 24 سورة توبه هرجا كه روابط خانوادگي و علائق قومي قبيلهاي مخل ارتباط و توجه عميق به ذات اقدس حق گردد گسستن آن پيوندها و روابط واجب ولازم و ضروري است:

قل ان كان آباءكم و ابنائكم و اخوانكم و ازواجكم و عشيرتكم و اموال افترتموها و تجارة تخشون كسادها و مساكن ترضونها احب اليكم من الله و رسوله و جهاد في سبيله فتربصوا حتي يأتي الله بأمره و الله لايهدي القوم الفاسقين توبه/24

اي رسول ما بگو امت را كه اي مردم اگر شما پدران و پسران و برادران و زنان و خويشاوندان خود را و اموالي كه جمعآوردهايد و مال التجارهاي كه از كسادي آن بيمناكيد و منازلي كه به آن دلخوش داشتهايد بيش از خدا و رسول و جهاد در راه او دوست ميداريد منتظر باشيد تا امرنافد خداوند جاري گردد و خدا بدكارانو بدان را هدايت نخواهد كرد.

در پايان مطلب، ذكر اين نكته ضروري است كه رعايت حدود شرعي در روابط فيمابين دو جنس اگر چه خواهر و برادر

باشند الزامي است. نحوة پوشش لباس و سخنان و نگاهها و ... بايد به گونهاي باشد كه رعايت موارد حجب و حياء كاملاً مد نظر قرار گرفته باشد.

در اين رابطه به مسألة 2437 توضيح المسائل مراجع به جلد 2 توجه نماييد.

ـ مرد و زني كه بايكديگر محرمند اگر قصد لذت نداشته باشند ميتوانند غير از عورت به تمام بدن يكديگر نگاه كنند و احتياط آن است كه ما بين ناف و زانو را نگاه نكنند (آيت الله صافي و خوئي) و يا آن مقدار كه در ميان محارم معمولي است نگاه كنند و در غير آن احتياط آن است كه نگاه نكنند (آيت الله مكارم)



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.